عقل آبی

مقالات و یادداشت‌های صدیق قطبی

عقل آبی

مقالات و یادداشت‌های صدیق قطبی

من همیشه یک انسانم

من یک ارمنی هستم

که در جنگ جهانی اول، به دست تُرکان عثمانی کُشته شدم

من یک آذربایجانی هستم

که در جنگِ قره‌باغ به دستِ نیروهای مسلحِ ارمنستان کُشته شدم

من یک یهودی هستم

که در جنگ جهانی دوم، به دست آلمان نازی کُشته شدم

من یک کُرد هستم

که در واقعه‌ی انفال به دست رژیم صدام حسین کشته شدم

من یک مسلمان بوسنیایی هستم

که در دهه‌ی ۱۹۹۰ به دست ارتش صرب بوسنی کُشته شدم

من یک سُرخ‌پوستِ آمریکایی هستم

که بعد از ورود اروپاییان به امریکا و به دست استعمارگران کُشته شدم

من یک کامبوجی هستم

که در دوران حکومت خمرهای سُرخ و به دست پول پوت کُشته شدم

من یک مسلمان فلسطینی هستم

که در حادثه‌ی دیر یاسین توسط تروریست‌های یهودی کُشته شدم

من یک هزاره‌ی شیعه هستم

که در قرن ۱۹ میلادی و به دستِ حکومتِ عبدالرحمن خان کُشته شدم

من یک ایزدیِ کُرد هستم

که در همین‌سال‌ها به دست دولت اسلامی داعش کُشته شدم

من یک مسلمان میانماری هستم

که این‌روزها به دست هم‌وطنان بودایی‌ام کُشته شدم



من یک انسانم

من هنوز یک انسانم

من همیشه یک انسانم

و به هر دینی که باشم

خونِ رگ‌هایم

سُرخ است


من درد می‌کشم

من زندگی را دوست دارم

من از مرگ می‌ترسم

من می‌توانم بخندم

می‌توانم بگریم

می‌توانم آواز بخوانم


من یک انسانم

من هنوز یک انسانم

من همیشه یک انسانم



- صدیق قطبی